سنقر؟

سنقر در لغت فارسی به معنی ”پرنده شکاری“ است. از قدمت دیرینة این شهر اطلاعات روشنی در دست نیست ولی در دورة سلاجقه امرای سنقر به نام ”آقا سنقر“ معروف بوده‌اند. گفته می‌شود که شهر سنقر در ابتدا یک اردوگاه مغولی بود که بعدها به شهر تبدیل شده است.در زمان شاه اسماعیل دوم صفوی حکومت سنقر به عهدة «سولاق حسین تکلو» بود. در عصر شاه طهماسب اول حکومتی به نام سنقر و کلهر در این ناحیه ایجاد و به خوانین زنگنه تفویض گردید.در سال 1017 هجری قمری به حکم شاه عباس صفوی، سنقر جزء تبول مصطفی پاشا فرزند اوزون احمد شد. به سال 1048 از طرف شاه صفی، شاهرخ بیگ (میر آخور)، به حکومت سنقر، هرسین، کرمانشاه و بیستون منصوب شد.در دورة افشاریه و زندیه سران ایل کلیایی به حکومت سنقر، منصوب شدند. سپس حکومت سنقر به خسروخان اردلان والی کردستان تفویض گردید.در زمان فتحعلی شاه قاجار فرزند وی فتح‌اله میرزا به حکومت سنقر گماشته شد. سپس این ناحیه با نواحی کنگاور، ملایر و تویسرکان یکی شده و تحت حکمفرمایی شاهزاده شیخعلی میرزا- پسر فتحعلی شاه – قرار گرفت. در زمان ناصرالدین شاه سنقر و کلیایی ضمیمة اسدآباد شد.در حال حاضر شهرستان سنقر و کلیایی از نواحی جالب توجه و زیبای استان کرمانشاه است که در جلگة هموار و زیبایی واقع شده و اطراف آن را رودخانه، سبزه زار، باغات و بیشه زار فراگرفته است و قلل کوه‌های آن تا اواخر تابستان از برف زمستانی می‌درخشد و از جهات طبیعی واجد ارزش‌های جهانگردی می‌باشد.

روستاهای سنقر:

 سراب باوله اب باریک اق بلاغ چرمله سفلی سهنله حسین ابادقوریچای باوله کوچکینه صفائیه جوب آسیاب اب باریک علیا گزنهله نوراباد افریانج دروازه خسروابادفعله گری مارانگاز لیلمانج کلگاه زمان سرسگاز ائینله هزارخانی علیا اب باریک وسطی بلوطستان یوسف جرد تپه رش قروه ارانله یارگله گلویج چرمله علیا جان احمد خیاران چوگان ده الیاس پیرسلمان خانجمال پناهی ده حمزه غیاث اباد خانجمال زمانی ده نو تازه ابادسراب منصورعرب پلنگین شمسک میخواران پیرعلیخان علی ابادیوسفی قوریچای تازه ابادکرسوان قره تپه خنجراباد حسین ابادده بنه قلعه فرهادخان نخودتپه علی بلاغ کمراباد غیب اله میخواران محمداقا کلبی اباد عباس اباد ورمقان گاورود زنگنه هزارخانی سفلی گردکانه علیا سردره بیگلربیگی اب باریک سفلی کیسله جامیشان علیا خلجان کاظم اباد نجف اباد چاقر کلک امجدی پارسینه چشمه قره گرجی بیان اق بلاغ حاجی اباد بشیراباد چم چم خاتم اباد سالاراباد شریف اباد دارحیدر چم کبود فارسینج جدید دره وزم گردکانه سفلی تپه شارک ده خزل مرزبان جعفراباد میخواران محمدصادق پاییزاباد چماق تپه شریف اباد حبشی طاهراباد میخواران سادات ده رضوان عظیم اباد عرب اباد سورن اباد قشلاق کرسوان قلعه جوق چقابالاسفلی اگاهان میدان چقابالاعلیا اگاه علیا هیبت اله ده اسیاب امیرعمران اسلامیه زیوه حیدراباد حسین ابادامجدی سرخلیجه خسروابادامجدی خوشیار چشمه سنگی سایه کرسفلی ده سلیمان کهتر هفت اشیان قمام کهریز بورکه کل کل ملک اباد چشمه سفید چشمه چراغ سطر چفدر چنگره امجدابادچشمه بری ده خداداد سردره قبادی جوب کبودسفلی زاغان سفلی اسیاب جوب فرمانفرما خلیفه زاغان علیا چرکس داشتی بلاغ سایه کرعلیا چشمه کره سطر گل سرخه چهارگاه چشمه توران ورداران حسن اباد چشمه کبود خلیفه باپیر ده عباس چشمه گیلان ائینه جوب سرابسورن اباد سیرکوه اسیاب جوب فیروزاباد شوراباد المادین کوزه گران قلعه حاج امین الیاسان امیری گرگین دره اسماندول جانعلی کیونانات باباشیخ علی حسن ابادگویجه اکبراباد جوب کبودعلیا ریگ جوب پشت دربند چشمه بهاالدین سفیدزنگول پنبه دول چشمه قط سلطانیه حاجی اباد چنگیزه چهارملان قلعه جبرییل سامله ده شیخ کله پا سمن بان سیردوله گل تپه کیوه نان کل سفید گویجه لنجاب مرزاله نصرت اباد اگاه سفلی الیاسان باقله سفلی بورک اباد باقرابادسامله چوب سار تپه اسماعیل چرخلان خانقاه سفلی چشمه قلعه خانقاه علیا چقور چاه خانقاه وسطی دربند قول دره دوگل بنده قشلاق سرداراشرف علی اباد سرکشکمیر کنده سرخ کهریزحاجی مرادخان مولان اباد ورج تلخستان ویژه باقله علیا پیرمحمد چشمه باد چشمه خسرو چشمه زنگی سرخم سه قولان کاهل اباد کشکمیر

ای کربلا بلالرینه موبتلا حوسین

"ای کربلا بلالرینه موبتلا حوسین"

ائت بیر باخیشلا موبتلالرینه چاره یا حوسین

یوخ کوفه ده آچیلان بیر قاپی نئجه

ای عشقینه بوتون عالم وآدم سرا حوسین

او بی وفالر ایچینده قالان عهدینه وفا

عباس تک قارداشینا جان فدا حوسین

هراوخ کی دوشدو جانینا قوزاندی بیر علم

زینب باجین بو پرچمی قویماز یاتا حوسین

اوزلر قاراتدی سولاردان فرات آخی

سانجی کسیر دنیزلری اوندان سورا حوسین


ای قان سوسوز دوداغلارینی ایسلادان شهید

یانسین سولار سنین بئله بیر حالینا حوسین

قوی کوی عشق ده بیر ذره تک قالیم

قونسام آیاغینا ، عرشم علا حوسین

مراسم و آیین سنتی عزاداری عاشورا در سنقر

مراسم و آیین سنتی عزاداری عاشورا در سنقر
سوگواری های مذهبی بازگشت


**************************************************

برگزاری و شرکت در مراسم و مجالس عزاداری های مذهبی در این شهر از اهمیت به سزایی برخوردار بوده و هست و در کلیه ایام رحلت و شهادت ائمه و معصومین مراسم به خصوصی در مساجد و محافل برگزار میگردد. دادن آش نذری با عناوین(امام آشی ) و( نذری آشی )، ذبح گاو یا گوسفند و تقسیم گوشت آنها با عنوان( امام خیری ) برگزاری مراسم روضه خوانی در منازل و مساجد - پخش حلوا - شله زرد - خرما - شربت - شیر -حلیم و ... در بین عزاداران در روز های به خصوص- شرکت بی ریای اقشار مختلف در مراسم عزاداری و روضه خوانی همگی نشان از ارادت خالصانه مردم این شهر به اهل بیت می باشد.


عزاداری در ماه محرم از شب های اول این ماه در مساجد و تکایا آغاز واز شب هفتم این ماه به بعد مراسم عزاداری از مسجد آغاز و در حالیکه علم ها و بیرق ها پیشاپیش در حرکتند دسته جات سینه زن و زنجیر زن هر محله ای به دنبال علم های محله خودپس از طی مسافتی در داخل و حومه شهر مجددا مراسم را در مسجد محله خود ختم مینمایند.

مراسم روضه خوانی نیز همزمان باآغاز ماه محرم در منازل و مساجد به صورت زنانه و مردانه منعقد است .
عصر روز تاسوعا و شب عاشورا نیز مراسم سینه زنی و زنجیر زنی در داخل و حومه شهر و در مساجد محله مربوطه ختم میشود.
مراسم عزاداری روز عاشورا از ساعات اولیه صبح عاشورا با پخش شیر و حلیم از درب منازل آغاز میشود.


در گذشته بامداد روز عاشورا تعدادی از افراد قمه زن در جایی تجمع میکردند و به قمه زنی میپرداختندکه این مراسم سالهاست که برگزار نمیگردد


دسته جات سینه زن و زنجیر زن در ساعات اولیه صبح روز عاشورا به دنبال علم های محله خود در مسیر معین به عزاداری و نوحه سرایی می پردازند و گاها افرادی که نذری دارند گوسفندی در پیش پای علمدارها و دسته جات ذبح می کنند.


عده ای از زنان طبق عقیده و نیت خود روسری یا چفیه یا لباس فرزندان خود را در مسیر مربوطه زیر پای عزاداران و دسته جات پهن میکنند تا از روی آن عبور کنند و معتقدند که آنرا متبرک کرده اند.افرادی که در گوشه و کنار مشاهده میشوندکه با ظروفی در دست مشغول پخش شربت یا آب خنک در بین عزاداران هستند.


در این ایام هر کسی از اهالی سعی مینماید در مراسم مسجد محله ای که در آن به دنیا آمده است شرکت نماید . حتی اگر به محله ای دیگر نقل مکان کرده باشد باز هم در دسته جات سینه زنی یا زنجیر زنی محله قدیمی خود به عزاداری می پردازد.


سنقری هایی مقیم سایر شهرستانها نیز اغلب در ایام تاسوعا و عاشورا جهت شرکت در این مراسم به دیار خود برمیگردند.
قبلا در ظهر عاشورا کلیه دسته جات و هیات های عزاداری سطح شهر در محوطه امامزاده احمد تجمع و به نوحه سرایی دسته جمعی می پرداختندکه در سالهای اخیر بجز محوطه امامزاده تعدادی از دسته جات در میدان مرکزی شهر نیز تجمع و عزاداری مینمایند.

سپس دستجات هر محله ای بطرف مسجد مربوطه حرکت و مراسم در آنجا ختم می شود و گروهی از عزاداران برای صرف نهار به منزلی که دعوت شده انذ می روند.

افرادی که آش نذری (حلیم)یا به گویش محلی (هلیسه) دارند در این روز درب منازل خود را به روی هر رهگذر و میهمان باز می گذارند و مقداری از این آش نیز در بین نیازمندان تقسیم می شود.

بعد از ظهر روز عاشورا مجددا عزاداری از مسجد شروع و پس از عبور دسته جات از چندین خیابان به مسجد برگشته و ختم می نمایند.

مراسم شام غریبان هم در شب روز عاشورا در مساجد برقرار است روز سوم و اربعین نیز مراسم سینه زنی و زنجیر زنی در سطح شهر و مساجد بر گزار و در مسجد محله ختم می گردد.

از قدیمیترین دسته جات عزاداری می توان دسته جات محله پیره ، امامزاده، سرچقا ، چهار بلاغی ،پیره سوند و هادره را نام برد.

در قدیم الایام بر اثر رقابتی که بین دسته جات محله های مختلف در بر گزاری مراسم وجود داشته نزاع و درگیری پیش می آید و به همین علت سالها دسته جات به دو دسته محله بالا (اوس محله) . محله پایین (ایشاغه محله) تقسیم و هر کدام مراسم خود را جداگانه بر گزار می نمودند.

اوس محله شامل دستجات سر چقا و امامزاده و پیره بوده و ایشاغه محله شامل پیره سوند و چهاربلاغی و هادره بوده است این خصومت در ماه محرم هر سال بیشتر می شده بطوری که ساکنان هر محله ای حق عبور یا اسکان در محله دیگر را نداشته اند این اختلاف تا سالها قبل از انقلاب ادامه داشت که رفته رفته کاملا بر طرف گردیده است.

منبع