سنقر کلیایی

   شهر سنقر مرکز شهرستان سنقر کلیایی در 85 کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه و در طول جغرافیایی 47 درجه و 36 دقیقه شرقی و عرض 34 درجه و 47 دقیقه شمالی واقع شده است که ارتفاع آن از سطح دریا 1700 متر می باشد . این شهرستان از شمال به شهرستان قروه ، از جنوب به شهرستان صحنه ، از شرق به اسدآباد از غرب به شهرستان کامیاران محدود می شود .                                                                                    

شهرستان سنقر در سرشماری سال 1375 بالغ بر 11214 نفر جمعیت داشت که 71164 نفر آن روستایی و 40848 نفر آن ساکن در نقاط شهری و بقیه غیر ساکن بوده اند .

واژه سنقر به معنی سنقار نام مرغی شکاری است . احتمال می رود این پرنده در این شهرستان وجود داشته و به همین جهت این ناحیه به سنقر معروف شده است . قدیمی ترین متنی که نام سنقر بدین صورت آمده در تواریخ سلاجقه است . در دوره سلاجقه امرای سنقر به نام « آق سنقر » معروف بوده اند .

در دوره صفویه اسدآباد جزء منطقه سنقر شمرده شده است . در زمان شاه عباس صفوی فرماندار سنقر عثمانیان را از مرز بیرون راند . در دوره افشاریه و زندیه سران ایل کلیایی

که خود را از اعقاب صفی خان از خانهای دوره صفوی می دانند به حکومت سنقر منصوب بوده اند . نام قسمت کردنشین این ناحیه از اسم ایل کلیایی ماخوذ ‌و به کلیایی معروف شد . چون دو قسمت سنقر و کلیایی شهرستان را تشکیل دادند این شهرستان سنقر و کلیایی نامیده شد .

مراکز دیدنی : بقعه مالک ، امامزاده احمد .

نظرات 5 + ارسال نظر
علی اصغری سه‌شنبه 18 آذر‌ماه سال 1382 ساعت 07:37 ب.ظ http://songhorcity.persianblog.com

سلام دوست گرامی از راه دو دست تو را می فشارم امیدوارم موفق باشی .

هادی نگاهی چهارشنبه 30 خرداد‌ماه سال 1386 ساعت 04:27 ب.ظ

کار خوبی است انشااله در ظاهر ومحتوا زیباتر وغنی تر شود
دست مریزاد

مجید سه‌شنبه 16 بهمن‌ماه سال 1386 ساعت 08:15 ب.ظ

سنقر ماله کرمانشاهه و کردها ایرانیان اصیل هستند که ثابت شده و طبق همون اصل قدیمی که می گن هر کجا کرد باشد آنجا ایران است پس سنقر هم ایران است البته به لطف حضور کردها.... اقوام آِذری یا همون ترک قدمت چندانی در تاریخ ما قبل اسلام ویا دوران پارینه سنگی ندارن یا بهتره بگیم اصلا ندارن . با یک نگاه کاملا گذرا میشه فهمید که هر گاه سرزمین آریایی ایران به دست آذری ها یا ترکها افتاد دوران رکود و بدبختی ایران هم فرا رسید..... سیاست انگلیسیا بود که ایران رو از سلطه آریایی ها خارج و به سلطه غیر آریایی دراورند.((( کرمانشاه گهواره تمدن)))

دوستداران حاج احمدعلی امجدیان دوشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 03:55 ب.ظ http://amjadian1343.blogfa.com

باسلام وتشکر وقت کردی سری بما بزن

[ بدون نام ] دوشنبه 19 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 04:19 ب.ظ

باسلام انصافا حیف است که سنقر را جز استانی نام برد که فرهنگش با مرکزیت خود شهر کرمانشاه هیچ سنخیتی ندارد سنقر توانمندیها وظرفیتهای دارد که به همراهی جوانان با استعدادش اگر صاحب داشته باشد استان خواهد شد حیف که مهندس احمدعلی امجدیان در انتخابات انصراف داد وعطایش را بلقایش بخشید وگر نه زمینه استانی بودن سنقر کاملا مهیا شده بود تاخدا چه خواهد میلش به که باشد به امید آنروز

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد