X
تبلیغات
رایتل
سنقر نیوز
 
قالب وبلاگ
مراسم و آیین سنتی عزاداری عاشورا در سنقر
سوگواری های مذهبی بازگشت


**************************************************

برگزاری و شرکت در مراسم و مجالس عزاداری های مذهبی در این شهر از اهمیت به سزایی برخوردار بوده و هست و در کلیه ایام رحلت و شهادت ائمه و معصومین مراسم به خصوصی در مساجد و محافل برگزار میگردد. دادن آش نذری با عناوین(امام آشی ) و( نذری آشی )، ذبح گاو یا گوسفند و تقسیم گوشت آنها با عنوان( امام خیری ) برگزاری مراسم روضه خوانی در منازل و مساجد - پخش حلوا - شله زرد - خرما - شربت - شیر -حلیم و ... در بین عزاداران در روز های به خصوص- شرکت بی ریای اقشار مختلف در مراسم عزاداری و روضه خوانی همگی نشان از ارادت خالصانه مردم این شهر به اهل بیت می باشد.


عزاداری در ماه محرم از شب های اول این ماه در مساجد و تکایا آغاز واز شب هفتم این ماه به بعد مراسم عزاداری از مسجد آغاز و در حالیکه علم ها و بیرق ها پیشاپیش در حرکتند دسته جات سینه زن و زنجیر زن هر محله ای به دنبال علم های محله خودپس از طی مسافتی در داخل و حومه شهر مجددا مراسم را در مسجد محله خود ختم مینمایند.

مراسم روضه خوانی نیز همزمان باآغاز ماه محرم در منازل و مساجد به صورت زنانه و مردانه منعقد است .
عصر روز تاسوعا و شب عاشورا نیز مراسم سینه زنی و زنجیر زنی در داخل و حومه شهر و در مساجد محله مربوطه ختم میشود.
مراسم عزاداری روز عاشورا از ساعات اولیه صبح عاشورا با پخش شیر و حلیم از درب منازل آغاز میشود.


در گذشته بامداد روز عاشورا تعدادی از افراد قمه زن در جایی تجمع میکردند و به قمه زنی میپرداختندکه این مراسم سالهاست که برگزار نمیگردد


دسته جات سینه زن و زنجیر زن در ساعات اولیه صبح روز عاشورا به دنبال علم های محله خود در مسیر معین به عزاداری و نوحه سرایی می پردازند و گاها افرادی که نذری دارند گوسفندی در پیش پای علمدارها و دسته جات ذبح می کنند.


عده ای از زنان طبق عقیده و نیت خود روسری یا چفیه یا لباس فرزندان خود را در مسیر مربوطه زیر پای عزاداران و دسته جات پهن میکنند تا از روی آن عبور کنند و معتقدند که آنرا متبرک کرده اند.افرادی که در گوشه و کنار مشاهده میشوندکه با ظروفی در دست مشغول پخش شربت یا آب خنک در بین عزاداران هستند.


در این ایام هر کسی از اهالی سعی مینماید در مراسم مسجد محله ای که در آن به دنیا آمده است شرکت نماید . حتی اگر به محله ای دیگر نقل مکان کرده باشد باز هم در دسته جات سینه زنی یا زنجیر زنی محله قدیمی خود به عزاداری می پردازد.


سنقری هایی مقیم سایر شهرستانها نیز اغلب در ایام تاسوعا و عاشورا جهت شرکت در این مراسم به دیار خود برمیگردند.
قبلا در ظهر عاشورا کلیه دسته جات و هیات های عزاداری سطح شهر در محوطه امامزاده احمد تجمع و به نوحه سرایی دسته جمعی می پرداختندکه در سالهای اخیر بجز محوطه امامزاده تعدادی از دسته جات در میدان مرکزی شهر نیز تجمع و عزاداری مینمایند.

سپس دستجات هر محله ای بطرف مسجد مربوطه حرکت و مراسم در آنجا ختم می شود و گروهی از عزاداران برای صرف نهار به منزلی که دعوت شده انذ می روند.

افرادی که آش نذری (حلیم)یا به گویش محلی (هلیسه) دارند در این روز درب منازل خود را به روی هر رهگذر و میهمان باز می گذارند و مقداری از این آش نیز در بین نیازمندان تقسیم می شود.

بعد از ظهر روز عاشورا مجددا عزاداری از مسجد شروع و پس از عبور دسته جات از چندین خیابان به مسجد برگشته و ختم می نمایند.

مراسم شام غریبان هم در شب روز عاشورا در مساجد برقرار است روز سوم و اربعین نیز مراسم سینه زنی و زنجیر زنی در سطح شهر و مساجد بر گزار و در مسجد محله ختم می گردد.

از قدیمیترین دسته جات عزاداری می توان دسته جات محله پیره ، امامزاده، سرچقا ، چهار بلاغی ،پیره سوند و هادره را نام برد.

در قدیم الایام بر اثر رقابتی که بین دسته جات محله های مختلف در بر گزاری مراسم وجود داشته نزاع و درگیری پیش می آید و به همین علت سالها دسته جات به دو دسته محله بالا (اوس محله) . محله پایین (ایشاغه محله) تقسیم و هر کدام مراسم خود را جداگانه بر گزار می نمودند.

اوس محله شامل دستجات سر چقا و امامزاده و پیره بوده و ایشاغه محله شامل پیره سوند و چهاربلاغی و هادره بوده است این خصومت در ماه محرم هر سال بیشتر می شده بطوری که ساکنان هر محله ای حق عبور یا اسکان در محله دیگر را نداشته اند این اختلاف تا سالها قبل از انقلاب ادامه داشت که رفته رفته کاملا بر طرف گردیده است.

منبع
[ سه‌شنبه 8 آذر‌ماه سال 1390 ] [ 03:26 ب.ظ ] [ ۱۱۰ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
آمار سایت
تعداد بازدید ها: 55218

بک لینک